آرشیو دی ماه 1399

تجهيزات برودتي و صنعتي & تجهيز صنعت تتا

نازل چپقي كولينگ تاور 02126145899

نازل چپقي كولينگ تاور (Cooling tower left nozzle) يا نازل برج خنك كننده دايره‌پاش انواعي از افشانك‌هاي برج خنك كاري مي‌باشد. كاربرد اين فوگر در برج اين بوده كه در طراحي سيستم پاشش استفاده شود تا با مقداركمي فضاي خالي سطوح خنك كننده يا پركن را تحت فشار پوشش خود قرار دهد. براي عملكرد مطلوب افشانك چپقي فشار بايد زياد باشد اگر دبي سيال و ورودي به آن كم باشد عمل مطلوب نخواهد بود. نازل چپقي كولينگ تاور جهت اسپري كردن آب در سيستم‌هاي رطوبت زني مانند ايرواشر كارايي دارد. فقط محل خروجي مايع داراي قطر كمتر و جنس مقاوم‌تر مانند استيل يا آلومينيوم مي‌باشد.

نحوه عمل نازل چپقي كولينگ تاور

اين شيپوره از نازل‌هاي تحت فشار محسوب شده و طرز عملكرد آن به نحوي است كه آب پس از ورود به فوگر، درون يك مسير دايره‌اي گردش مي‌كند و از سوراخ انتهايي افشانك كه روي درب نصب مي‌شود به صورت كامل اسپري روي مقطع پكينگ خواهد شد. اين نازل سه از  قطعه مشابه يعني قسمت لاستيكي، بدنه نازل و درب فوگر تشكيل شده است كه امكان نصب سريع و باز و بسته كردن فوري جهت تميزكاري احتمالي را محيا مي‌كند. طراحي نازل چپقي كولينگ تاور ساختاري ضبدري مي‌باشد كه به شكل عمودي يا افقي در برج نصب مي‌شود.

شعاع پاشش نازل برج خنك كننده دايره‌پاش

شعاع پاشش فوگر چپقي كولينگ تاور با توجه به اندازه و شكل ظاهري 20 تا 50 سانتي‌متر تغير است. هر چه سايز شيپوره چپقي برج خنك كاري بزرگتر باشد شعاع اسپري نازل افزايش مي‌بايد. فوگر چپقي هواساز در ظرفيت‌هاي ½ ، 1، ¾ اينچ توليد مي‌شود. شعاع پاشش نازل چپقي برج خنك كننده تاثير خوبي در فاصله ميان دو نازل در هنگام نصب در برج خنك كن دارد.

مزاياي افشانك چپقي برج خنك كننده

1 قابليت شستشو داشتن در جنس‌هاي پلي پروپيلن

2 تحمل دمايي فوگر چپقي هواساز در مواد پلي اتيلن تا 75 درجه سانتي‌گراد

3 تميزكاري و نصب سريع و راحت

4 پخش يكنواخت

 

پكينگ زنبوري كولينگ تاور 02126145899

پكينگ زنبوري (Cooling Tower Bee Packing) يا همان پركن زنبوري برج خنك كننده قطعه‌اي متداول و پرمصرف در تمام برج‌هاي خنك كاري هستند. سلولار در دسته پكينگ فيلمي يا آبشاري برج خنك كن قرار دارد كه ريزش لايه‌اي آب را دارا مي‌باشد. از نظر كارايي و استفاده شامل چند گام مختلف مي‌شود كه ابعاد و شكل برج در انتخاب مدل گام قابل توجه است. حجم و مقدار پاشش سيال و مقومت آن مي‌تواند در نوع گام تاثيرگذار باشد. پركن زنبوري بر اساس سطح مفيد در واحد و در دو مدل منظم و نامنظم از سايز 12 تا 27 اينچ توليد مي‌شود. هدف اصلي پكينگ زنبوري كولينگ تاور ايجاد يك مقطع تاثيركذار به منظور تبادل انرژي ميان آب داغ و هواي خنك مي‌باشد.

نحوه عملكرد پكينگ زنبوري كولينگ تاور

پركن زنبوري آب را به شكل فيلم يعني يك لايه نازك از مايع را بر روي سطح خود حركت داده و در تماس با هوا قرار مي‌دهد. در برج خنك كن مكعبي و مدور از اين پكينگ استفاده مي‌كنيم كه از متريال پلي پروپيلن و پلي ونيل كلرايد توليد مي‌گردد. پكينگ زنبوري برج خنك كننده با توجه به نوع گام و فاصله ميان صفحات مورب در چند گريد مختلف تقسيم شده كه رايج‌ترين آنها گام 12، 14، 19 و 23 است كه بيشتر از گام 19 و 14 در مدل‌هاي پروانه برج خنك كننده به كار برده مي‌شود.

ويژگي‌هاي پكينگ زنبوري برج خنك كننده

1 طول عمر بالا و مفيد و عدم احتياج به تعمير و نگه‌داري سخت و تعويض در سال

2 قابليت اسيد شويي پكينگ فيلمي در هر دوره

3 طراحي جريان مخالف و متقاطع  

4 دارا بودن قطره گير بر روي خود

5 قابليت ساخت در بلوك‌هاي مختلف  

  

هيتر برج خنك كننده 02126145899

هيتر برج خنك كننده چيست؟ هيتر يا المنت كولينگ تاور در زمستان مانع از يخ زدن آب تشتك و ضد يخ مخزن برج خنك كننده مي‌شود و از انجماد آب جلوگيري كرده و دماي مايع را ثابت نگه مي‌دارد و علاوه بر برج‌هاي خنك كننده در انواع سيستم‌هاي مخزني و مخازن سيال در كارخانجات نصب مي‌گردد. سرماي شديد در فصل سرد مشكلي براي تجهيزات خنك كن بوده كه استفاده از مواد ضد يخ كولينگ تاور براي برج خنك كاري است كه معايبي همچون زياد شدن غلظت آب و كند شدن گردش مايع را به دنبال دارد. اما المنت برج خنك كننده با نصب در پخش مخزن ذخيره سيال از انجماد جلوگيري كرده و ديگر احتياجي به مواد افزودني در آب نيست و رقيق بودن حفظ مي‌گردد. هيتر برج خنك كننده نياز به مقايسه حجم آب قابل گرم شدن داشته و براي هر دستگاه متفاوت است.

متريال هيتر برج خنك كننده

همه‌ي المنت برج خنك كاري از يك فلز نبوده و قسمت‌هاي آن از آلياژهاي مختلفي مونتاژ شده است. براي به وجود آوردن رسانا دو نوع فلز مس و استيل كه بيشترين رسانايي را در اقسام فلزات دارا هستند استفاده مي‌شود. لوله مسي عهده‌دار اين وظيفه در هيتر كولينگ تاور بوده و بخش مركزي و هسته پردازنده داخلي از جنس استيل هست كه ضد رسوب مي‌باشد. بايد ياداوري كرد كه علت انتخاب اين فلز تحمل دماي بالا و نقطه ذوب زياد است. براي زيباسازي و حفاظت از اتصالات داخلي هيتر درپوشي از جنس     طراحي شده تا آسيب به مدار وارد نشود و از برق گرفتگي احتمالي جلوگيري شود. تحمل دمايي هيتر برج خنك كننده تا 90 درجه سانتيگراد بوده كه گاهي از همين ناحيه آسيب مي‌بيند.

اقسام هيتر كولينگ تاور

هيتر برج خنك كننده در بازار انواع گوناگوني با ولتاژهاي زياد را دارا مي‌باشد و برندهاي مختلف از اين تجهيز در ساير كشورها موجود است . انتخاب قطعه‌اي برقي كه با سه فاز مستقيم كار ميكند حساس و مشكل بوده كه معمولا بهترين هيتر با ولتاژ 250 الي 400 مي‌باشد، دقت داشته باشيد هيتر برج خنك كننده مناسب براي برج مدار باز و كانترفلو هست و مطلقا در برج خنك كاري هيبريدي كاربرد ندارد و به آن آسيب مي‌رساند.