طراحي برج خنك كننده، تعيين ظرفيت براساس پارامترهاي: حرارت آبگرم ورودي برج خنك كننده، درجه ابسرد، دبي اب و دماي مرطوب محيط، محاسبه يا طراحي ميشود. بنابراين اولين قدم براي طراحي، تعيين تناژ برودتي اوليه برج خنك كن ميبايست چهار فاكتور نام برده شده ارائه شود. محل نصب بدون شك مهمترين عامل موثر طراحي برج خنك كننده نظير انتخاب ساختار، مدار گردش سيال ميباشد. كيفيت سيكل جبراني، عدم كمبود تامين اب، رطوبت نسبي، دماي هواي خشك، ارتفاع يا محل قرارگيري ازجمله اين موارد هستند.
تاثير رطوبت بر طراحي برج خنك كننده
طراحي برج خنك كننده باانواع سيكل گردش آب، مناسب براي مناطق شرجي نيست. رطوبت نسبي براحتي از طريق جدول سايكومتريك قابل دستيابي است. بعلت تبخيري بودن سيستم تبريد كولينگ تاور، هواي ورودي داراي رطوبت پايين باشد. بعبارتي هواي خشك محيط پس از ورود دستگاه بصورت هوا اشباع طي جذب رطوبت ازدهانه فن خارج ميشود. بنابراين هوايي كه ازقبل اشباع است نميتواند رطوبتي را جذب، سبب كاهش دما گردد. براي طراحي برجهاي خنك كن ميتوانيد با كارشناسان شركت CTR تماس حاصل نمائيد.
انواع طراحي هاي برج خنك كننده
برپايه سازوكار هوادهي و طراحي لوورها، كولينگ تاور شامل دو مدل جريان مخالف، متقاطع است. براساس نحوه مدلسازي پانلها داراي دو مدل مخروطي و مكعبي ميباشد. طراحي برج خنك كن مخروطي، بويژه براي تهويه مطبوع مراكز خريد، مسكوني، ادارات پيشنهاد ميگردد. برمبناي سيكل گردش آبگرم، شامل دو مدل مدار باز ويا بسته هست. برجهاي خنك كن خشك جهت استفاده درمناطق كويري با مشكل كمبود آب طراحي شده، كاربردي دارند. مزيت اين دستگاه رنج دمايي قابل تنظيم است. درحاليكه برجهاي مرطوب با هرظرفيتي بين پنج تا هفت درجه اختلاف دمايي ايجاد ميكنند. درخوشبينانه ترين حالت برج خنك كن مرطوب طراحي شده 10 درجه سبب افت حرارت ميشود. درحاليكه كولينگ تاور هلر تا 30 درجه سانتي گراد ميتواند افت دما ايجاد نمايد.
اثرگذاري دماي ورودي خروجي بر محاسبات برج خنك كننده
يكي ديگراز فاكتورهاي مهم محاسبات، طراحي برج خنك كننده ميزان دماي آب داغ ورودي، درجه آبسرد خروجي است. درابتدا دو تعريف اپروچ و رنج را بررسي ميكنيم. اختلاف دمايي ميان سيال ورودي خروجي، اصطلاحاٌ رنج(Range) نام دارد. تفاوت دمايي بين آبسرد خروجي كولينگ تاور، هواي مرطوب را اپروچ(Approach) مينامند. طراحي و محاسبات برج خنك كننده درهر صورت به شكلي است كه تا 3 درجه بالاتر از دماي مرطوب، سيال را خنك ميكند. بعبارتي بدترين حالت ممكن ميزان اپروچ سه درجه را ايجاد ميكند. هرچه مقدار رنج افزون تر، اپروچ كمتر باشد، توان حرارتي كولينگ تاور بيشتر ميشود. بنابراين دو عامل نام برده شده محاسبات برج خنك كن تاثيرگذاراند.
محاسبه سيكل جبراني كولينگ تاور
مهمترين قسمت هنگام طراحي برج خنك كننده محاسبه دقيق تبخير سيال، مدار جبراني دستگاه است. مقدار تعيين شده در فصول و شرايط جوي مختلف متفاوت ميباشد. اين مدار ازسه بخش بلودان، تبخير آب، پرتاب قطرات تشكيل ميگردد. اهميت سيكل بهبود، در موازنه جرمي، ايجاد پايستگي چرخه نمايان ميشود. سه روش جهت محاسبه مدار جبران وجود دارد. تخميني(2 درصد حجم كل آب)، فرمولي، استفاده ازنرم افزارهاي مهندسي نظير water waste وجود دارد.
محاسبه فرايند پرتاب يا دريفت قطرات
- تعريف: پرتاب قطرات بسمت حوض هوارساني دراثر مكش پروانه
- سرعت چرخش پروانه يا درواقع ميزان RPM فن
- تقريبا دو درصد مدار جبراني متعلق به دريفت قطرات است.
- با استفاده از قطره گير ميتوان قطرات پرتاب شده را بداخل دستگاه برگرداند.
- از اهداف كمپاني CTR ساخت نرم افزار محاسبه كولينگ تاور ميباشد.
- ۲۴ بازديد
- ۰ نظر