كولينگ تاور فايبر گلاس

تجهيزات برودتي و صنعتي & تجهيز صنعت تتا

كولينگ تاور فايبر گلاس

كولينگ تاور فايبر گلاس

كندانسور همان خنك كننده آب مدار چيلر است كه با دماي 35C به سمت كولينگ تاور فايبر گلاس ( FiberglassCoolingtower) مي‌رود تا به دماي 29C يا كمتر برسد.

كولينگ تاور فايبر گلاس وسيله‌اي براي سرمايش تبخيري آب است. در شكل 9/1 نحوه كاركرد مدار به اين گونه است آب گرم خروجي از كندانسور چيلر ياسيكل و كوره صنعتي با دماي 35C خارج مي‌شود و به كولينگ تاور هدايت مي‌گردد و از طريق‌ افشانك‌ها (اسپرينكلر،نازل) بروي بستر برج توزيع مي‌شود.هوا از دريچه هاي ورودي در قسمت پايين برج وارد شده و در جريان مخالف و مسير بالا رفتن در طول كولينگ تاور فايبر گلاس آب‌هايي كه به سمت سيني پايين در حركت است را خنك مي‌كند و از بالا هواي گرم خارج مي‌گردد.

طراحي برج خنك كننده فايبر گلاس تجهيز صنعت تتا

آب در كولينگ تاور فايبر گلاس داراي دو سطح آزاد است.يكي در قسمتي از برج خنك كننده كه از آن اسپري مي‌شود و ديگري در تشتك زيرين دستگاه.برج خنك كننده فايبر گلاس مي‌تواند يك سيستم مدار باز و يا مدار بسته باشد. شكل 9/2 نماي بيروني از يك برج آب سرد كن را نشان مي‌دهد.هنگامي كه پمپ برج خاموش است.ارتفاع آب در رايزر پمپ با ارتفاع آب در تشتك زير كولينگ تاور فايبر گلاس يكسان مي‌شود بنابراين با روشن شدن پمپ ابتدا آب بايد از لوله عمودي بالا برده شود تا بتواند درسيستم گردش كند، به ارتفاعي كه آب بايد بالا برده شود را اصطلاحا هد استاتيكي گفته مي‌شود.پمپ بايد در هنگام كار هم برهد استاتيكي و هم هد ناشي از اصطحكاك غلبه كند.

شماتيك هد استاتيكي در برج خنك كننده فايبر گلاس

كولينگ تاور فايبر گلاس نوعي سردكننده‌ تبخيري بزرگ است.توضيحات داده شده در اين بخش كاركرد صحيح يك برج خنك كاري را نشان مي‌دهد. در كولينگ تاور فايبر گلاس آب گرم با دماي بالا به يك سطح گسترده (پكينگ مديا) افشانده مي‌شود.اين سطح گسترده معمولا از صفحات پلاستيكي موج‌دار،صفحات چوبي يا مواد ديگر با گسترده ساخته مي‌شود.

آب سطح گسترده را پوشانده و به سمت سيني پايين كولينگ تاور فايبر گلاس حركت مي‌كند.به طور همزمان هوا از قسمت پايين برج خنك كننده كه به آن دريچه هوا (louvre) گفته مي‌شود وارد شده و با عبور از امتداد سطح مرطوب به قسمت فوقاني دهانه فن مي‌رود.

مقداري از آب در اين فرايند تبخير شده و با هواي اشباع از برج خارج مي‌شود.گرماي نهان تبخير كه باي تبخير مقداري از آب نياز است از باقي آب گرفته شده و به اين ترتيب آب باقي مانده خنك مي‌شود.به اين ترتيب آب خنك جمع شده درتشتك كولينگ تاور فايبر گلاس 

دوباره به مدار تهويه مطبوع يا سيكل صنعتي باز مي‌گردد.

عملكرد سرمايي كولينگ تاور فايبرگلاس 

عملكرد سرمايي كولينگ تاور فايبر گلاس و تداوم كاركرد آن در شرايط مختلف آب و هوايي با وجود يك فن براي راندن يا كشيدن هوا به داخل برج خنك كننده امكان‌پذير است.فن، سرعت جريان هوا در برج خنك كن را افزايش داده و دراين حالت برخي ذرات كوچك آب وارد جريان هوا مي‌شود.اين ذرات اگر از برج خنك كننده فايبر گلاس خارج شوند،آب تلف شده محسوب گرديده و موجب تر شدن دستگاه‌ها يا ساختمان‌هاي اطراف مي‌گردد.به اين منظور صفحاتي به نام قطره‌گير (Eliminator) در دستگاه تعبيه گرديده است كه با جذب اين ذرات آن‌ها را به مدار باز مي‌گردانند.

كولينگ تاور مدار باز

در كولينگ تاور مدار باز آب در معرض هواي خارج قرار دارد و مي‌تواند از جو گرد و خاك جذب كند. بنابراين استفاده از صافي براي جداكردن ذرات بزرگتر گرد و غبار ضروري است.البته در هر صورت برخي از ذرات بسيار ريز وارد مدار مي‌شوند. شكل9/3 بيانگر نحوه عملكرد كولينگ تاور  ميباشد.

كولينگ تاور فايبر گلاس مدار باز

شكل9/3

كولينگ تاور مدار بسته

براي مواجه نشدن با ذرات بسيار ريز مي‌توان از كولينگ تاور مداربسته كه در شكل 9/4نشان داده شده است استفاده نمود.در اين سيستم آب به جاي عبور از يك سطح روباز از لوله‌هايي به شكل كويل عبور مي‌كند. اين سامانه‌ها شامل مداري بسته هستند كه درآن‌ها جريان هواي مورد نياز برج خنك كننده فايبر گلاس با استفاده از فن تامين مي‌شود.

نام ديگر برج خنك كننده مدار بسته كندانسور تبخيري نيز مي‌باشد.

برج خنك كننده فايبر گلاس مدار بسته در واقع شامل يك سيكل بسته و يك مدار باز شبيه به برج خنك كننده معمولي است. با توجه به بسته بودن مدار اصلي برج سيستم كاملا ايزوله خواهد بود اما در قسمت مدار باز همچنان عملكرد تبخيري سيستم پابرجا مي‌باشد.

در شكل 9/4 چرخش آب در يك كولينگ تاور فايبر گلاس مداربسته نشان داده شده است كه در آن به جاي آب مي‌توان از ماده مبرد استفاده كرد.در اين حالت لوله‌هاي حاوي مبرد نقش كندانسور را در سيستم ايفا مي‌كنند.در برج خنك كننده مدار بسته در حداكثر كارايي دستگاه دماي آب يا مبرد به ميزان 16Cالي20C نسبت به كندانسور هوايي بيشتر خنك مي‌شود كه اين ويژگي راندمان خنك كاري را به مقدار چشم گيري افزايش مي‌دهد.

براي خواندن ادامه اين مقاله به سايت تجهيز صنعت تتا مراجعه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.